WorkShoW #11:
Zdenka Brungot Svíteková - Post moderna alebo poďme sa hrať

13.12.2013 - 15.12.2013 Záhrada - Centrum pre nezávislú kultúru, Banská Bystrica

 

13. december 2013
PACEMAKER
večer troch choreografií: Yvonne Rainer / Anna Sedlačková / Zdenka Brungot Svíteková / Anna Caunerová

 

Pacemaker | Roz-hovory o tanci

Koncept: Anna Caunerová a Anna Sedlačková
Performance: Anna Sedlačková, Zdenka Brungot Svíteková, Daniel Raček

Performance v tele, priestore a čase o sile, nerozhodnosti a komforte...
...byť videný... vidieť...
...mami, pozeraj sa, čo robím..., pozri...

Predstavenie finačne podporilo Ministerstvo kultúry
 

Pacemaker | Trio A 

choreografia: Yvonne Rainer
tancujú: Zdenka Brungot Svíteková, Anna Sedlačková
hudba: Chambers Brothers: The Midnight Hour
naštudovanie: Pat Catterson
 
Predstavenie bolo prvýkrát uvedené v roku 1966 ako súčasť choreografie Mind is a Muscle
Naskúšané v lete  2012 v New York City
 
„4,5 minúty neustálych zmien pohybu. Jedna fráza s nemenným rozdelením energie, ktorá sa prejavuje mäkkým pohybom bez námahy“

Predstavenie finačne podporili Ministerstvo kultúry SR a Literárny fond.


Stroskotané psy

koncept, tvorba, performance: Zdenka Brungot Svíteková
fotografická séria Inside Out: G. M. Brungot
hudba: Supertramp, K. Korabiewski, 
video: sloway
… zatlačený do prázna, na povrch seba samého, v snahe uniknúť neznesiteľnému tlaku svojho skutočného sveta. … V tomto svete nebolo utrpenie stavom duše, nebolo teba slov, ktoré by ho vyjadrili: jednoducho to bolo vo vzduchu.” 
J-P Sartre, L’age de raison
 
čo je podstatou
keď...
nerušení okolitým hlukom, očistení od prachu, bez nánosu lavín života
(nezavalení lavínami životov druhých)
Nazrieme do priepasti?
stroskotaný pes"...

s podporou: KoresponDance Europe,  AST (Sk), Steptext project (D), Johan o.s. (Cz)
poďakovanie: Anna Caunerová, Barbora Látalová, Anka Sedlačková, Günter Gröllich, Jean-Christophe Paré

 

 

14. - 15. december 2013
Zdenka Brungot Svíteková: Post moderna alebo poďme sa hrať

Preskúmali sme otázky, ktoré si kládli post moderní tvorcovia, pretancujeme odpoveďami, ktoré ponúkli a zistíme, ako nám tieto myšlienky môžu poslúžiť v roli performera, či tvorcu.

Keďže post modernisti kládli otázky a znovuobjavovali čo je to tanec (i keď sami boli zruční a dôkladne trénovaní tanečníci), predošlá tanečná skúsenosť nebola nevyhnutnosťou. Skôr naopak.

Workshop mal dve hlavné časti:
Ako pripraviť telo na pohyb.
V tejto časti sme sa zamerali na fyzické koncepty a myšlienky, ktoré post moderní taneční tvorcovia skúmali vo svojej práci.

Čo je tanec a ako ho vytvoriť.
V tejto časti sme sa zamerali na postupy a myšlienky spojené s tvorbou. Preskúmali sme koncepty skupiny Judson Church a v tvorbe Yvonne Rainer, obzvlášť jej emblematického diela Trio A.
Miesto toho aby sme sa pýtali “čo si vytvoril?", prípadne "čo to znamená?”, sme si kládli otázku”ako si to vytvoril”?
We were exploring the questions the post modern creators and performers were asking, re-dance the answers they proposed and investigate how these ideas can be useful for a contemporary artist nowadays be it a performer or a creator.

 

Dojmy účastníčok workshopu

„Na workshope sme mali možnosť pozrieť si predstavenie, diskutovať o ňom, dostali sme informácie, ktoré sme neskôr aplikovali sami na sebe. Veľkým obohatením pre mňa bolo to, že sme sa naučili niečo z histórie a teórie tanca, pretože v tejto oblasti mám minimum vedomostí. Ďalším plus bolo pozeranie videoprojekcie a spoločné trávenie chvíľ mimo pracovného času," kvôli čomu sa vždy na workshopy veľmi teším. Tento víkend bol pre mňa výnimočný svojou hravosťou a nenáročnosťou - nešlo o žiadne fyzicky vyčerpávajúce úkony, či prekonávanie samého seba. Bol dôkazom, že učenie sa nových vecí môže byť hravé a príjemné." - Janka H.

***

„Týmto workshopom sa Zdenke podarilo aspoň čiastočne vyplniť medzeru, ktorú som v sebe pociťovala, a tou je úplná absencia teoretického vzdelania v oblasti súčasného tanca. Amatér sa tancu venuje zvyčajne len na praktickej rovine, avšak pokiaľ to robí intenzívne, začne sa stretávať aj s menami, ktoré výrazne ovplyvnili históriu tanca. Nikdy som si o histórii tanca neštudovala a moje informácie boli veľmi zmiešané a útržkovité. Myslím, že Zdenka je prvý človek, ktorý mi poskytol ucelenejší pohľad na jedno z období, ktorým tanec v minulosti prechádzal a konečne sa mi v hlave pospájali niektoré informácie, ktoré sa tam dovtedy vznášali len veľmi neusporiadane. Dva dni je síce dosť málo na vyplnenie veľkej medzery, ale spôsob, akým Zdenka prepojila teóriu s praktickými cvičeniami i videami v kombinácii s jej osobným nadšením pre toto obdobie, stačil na to, aby vo mne vzbudila záujem chcieť vedieť toho o histórii tanca viac.
Ešte by som chcela spomenúť, že jedna z vecí, ktorá ma na workshope výrazne zaujala i prekvapila bol spôsob, ako sa dá vytvoriť príbeh naplnený dynamikou i napätím len tým, že „sústredene“ a bez pridaných emócií presúvate neživé predmety z miesta na miesto.
Zároveň som si znovu uvedomila jedinečnosť týchto komorných workshopov, pretože vás môžu uvrhnúť do situácií, kedy prestanete lektora vnímať ako pedagóga a jeho „ľudskosť“ zotrie anonymitu, ktorá zahaľuje performera, ktorého obvykle vídate len na javisku.“ - Bára I.

***

Prekvapivé!
 
Ako obvykle, vôbec som si nepreštudovala obsahovú náplň tohto workshow-u pred jeho začiatkom. Jednak preto, že pracujúci človek takto pred Vianocami nemá čas a jednak vždy sa rada prekvapím. Išla som tam bez očakávaní. Zdenku som síce trošku poznala predtým, ale vôbec som nepoznala jej tvorbu a jej spôsob práce. A z názvu jednotlivých workshowov niekedy ťažko mať predstavu o tom, čo sa bude diať.
 
Postmoderna...??? Venujem sa síce tancu, ale po tomto workshow-e som zistila, že vôbec neovládam jeho históriu. Poznám niektoré významné mená vo svete súčasného tanca", ale to je asi tak všetko.
A vďaka Zdenke sa nám dostalo aj teoretického vzdelania, ktoré bolo dopĺňané pohybom, tancom, hraním, kompozíciou a dekompozíciou... a všetko v duchu postmoderny. A keďže toto obdobie bolo obdobie veľkých zmien vo vnímaní tela ako takého, učili sme sa tiež pripraviť naše telá na pohyb a prácu s ním.
Času bolo síce málo, ale ochutnali sme toho celkom dosť a navyše sme si pred spaním spoločne pozreli krátke tanečné filmy ako inšpiráciu do pohybovej tvorby.
 
Takže prekvapivé a plnohodnotné. Ďakujem." - Katarína P.

***

Workshop so Zdenkou bola jedna veľká pecka! Bol to plynulý prietok nových informácií, nových fyzických skúseností a telesných objavov. Bolo to ukážkovo postmoderné :) oprostené od plnovýznamov a nadsadenej estetiky. Zdenka videla všetkých účastníkov workshopu - skúsenejších aj menej skúsenejších, úplne novou cestou. Každý sa ocitol priamo na kostre veci. Všetci odhodili svoje (naučené) zbrane, svoje (ostýchavé) zábrany a pustili sa do hry. Veľmi oceňujem teoretické vsuvky a tiež večerné premietanie. Presne toto ucelilo celkový balíček novej skúsenosti a zodpovedalo všetky nové otázky. Jediná škoda, že sa k tomu nerozdávali aj učebnice. Na zhrnutie." - Alexandra M. 

 

 

Foto: Ján Chmelík, archív SKOK!

arrow right