WorkShoW #22:
Milan Kozánek a Andrej Kalinka - Telo ako nástroj

16.11.2018 - 18.11.2018 Záhrada - Centrum pre nezávislú kultúru, Banská Bystrica

 

16. november 2018
Andrej Kalinka, Milan Kozánek: EU.GENUS

Jedna z najviac kontroverzných tém. Pôvodne nevinné až insitné filozofovanie, ktoré je často vystavené zvrátenosti praxe ešte aj v súčasnosti. Umelecký tvar ako výstup odvahy tvorcov pýtať sa a polemizovať hoci s pavedou. Áno, vždy aktuálne otázky, ktoré si autori kladú, nie je problém zneužiť (...)

Ateliér. Dokument. Imaginácia. Neoklasicizmus. Konceptuálne umenie. Otvorená skúška. Výchovný koncert. Fyzické divadlo. Veda. Poézia. Inštalácia. Performancia. Renesancia. Symbol. Informácia. Intuícia. Racionalita. Teória. Prax. Posledná záhrada. Nevedomosť. Poznanie. Hľadanie dôvodu. A napokon samozrejme smrť. Toto je pohyb medzi tým všetkým, medzi vedou a poéziou, informáciou a symbolom či zdanlivým chaosom a nečakanou krásou. Toto je cesta k soche, neustála premena, neustále rozhodnutia. Toto je naša otázka - čo je to dobrý rod?

 

  • ...nie si určený byť pozemským alebo nebeským, ako sochár môžeš utvárať sám seba do podoby, ktorú uprednostňuješ. Môžeš klesnúť na úroveň nižšiu, zvieraciu alebo podľa svojho rozhodnutia môžeš byť znovu povznesený k vyššiemu, božskému. Akú podobu či miesto si zvolíš záleží na tvojej slobodnej vôli. Rozhodni sa podľa vlastného priania a úsudku...“ - Pico della Mirandola
  • Aj keby boli zodpovedané všetky možné vedecké otázky, problémy nášho života by zostali nedotknuté.“ - Ludwig Wittgenstein
  • Všetci vieme, že zomrieme. Všetci cítime, že nezomrieme.“ - Fernando Pessoa
  • Znovu prehrajte pásku života a sledujte, čo sa stane.“ - Stephen Jay Gould
  • Moju tvár nemôžeš vidieť...postavím ťa do skalnej trhliny a položím na teba svoju ruku, kým prejdem. Potom svoju ruku odtiahnem a ty ma uvidíš odzadu. Ale moju tvár nesmie nik vidieť. - Exodus 33, 20-23

 

Mirandola, Pessoa, Wittgenstein, Gould, Kniha Exodus. Učenec 15. storočia, filozof 20. storočia, portugalský spisovateľ, americký evolučný biológ, Biblia. Všetky uvedené úryvky prirodzene smerujú k najzaujímavejšej, najťažšej a pravdepodobne nezodpovedateľnej otázke - kto je človek? Aký podiel na našom živote, osobnosti, rozhodnutiach majú gény, výchova, prostredie? Čo je to dobrý rod, dobrý úmysel, cieľ, vlastnosti, povaha? Vieme a cítime, poznáme a tušíme, na týchto paradoxoch spočíva naše dianie. Náš život, konanie, rozhodovanie je ako fascinujúca nevedomosť o sebe, o hmote, o nehmotnom, o minulosti, budúcnosti, cieli, zmysle, je ako poézia chaosu s občasnou nečakanou krásou, ako tanec neznámeho materiálu, ktorý pravdepodobne nikdy nespoznáme úplne. Je to neustále hľadanie, nachádzanie či strácanie dôvodov a nevyhnutnosť rozhodovať sa, vyberať si. Asi je možné povedať, že stále je viac toho, čo nevieme. No súčasne je úžasné, že sa môžeme, dokážeme a chceme pýtať.
A teraz si predstavte niečo, čo neexistuje...

Libreto, réžia Andrej Kalinka
Dramaturgia, asistent réžie Milan Kozánek
Sochy, maľby, inštalácie Juraj Poliak, Andrej Kalinka
Hudba T.L. de Victoria, J. Arcadelt, J. Dowland, P.I. Čajkovskij, A. Kalinka, tradičné gruzínske piesne
Performeri a spolutvorcovia Zebastián Mèndez Marín, Lívia Balážová, Daniel Raček, Ján Morávek, Juraj Poliak, Andrej Kalinka

 

Med a prach je voľné umelecké zoskupenie autorov a interpretov z oblasti výtvarného umenia, divadla, hudby a tanca, ktorí tvoria spoločné diela na pomedzí performancií, divadelných predstavení, koncertov či inštalácií. Ich tvorba je prezentovaná rovnako v divadlách, ako v galériách alebo na koncertných pódiách.

 

 

17.-18. november 2018
Milan Kozánek a Andrej Kalinka: Telo ako nástroj

 

Intenzívny víkendový workshop vedený skúsenými umelcami Milanom Kozánkom z Tanečnej spoločnosti Artyci a Andrejom Kalinkom z umeleckého zoskupenia Med a prach. Workshop je určený pre hercov, tanečníkov, performerov a študentov umeleckých škôl.

Zámerom workshopu bolo podnecovať v účastníkoch inovatívne myslenie v performatívnom umení, hľadanie platformy, kde jednotlivé umelecké média vytvárajú neoddeliteľné prepojenia a nové možnosti a objavovať, kto je to nový /dnešný/ interpret a ako sa praktickými cvičeniami postupne dopracovať k tvorbe komplementárnych diel. Pracovali sme s pohybom, hudbou, výtvarným umením, textom, hereckým prejavom. Individuálne a postupne v úplnom prepojení všetkých zložiek.
Cez praktické cvičenia, kde sme sa zamerali na posilnenie kostrového systému, prácu na vedomom usporiadaní tela a na správne využívanie fyzio-dynamiky sme ďalej pracovali s rytmom v rôznych významoch /hudobnom, tektonickom/, s informáciou a symbolom, oboznamovali sa so základnými rozdielmi a funkciami objektov /socha, predmet, rekvizita/ v komplementárnom umení. Spájali hudobný, výtvarný, verbálny a pohybový prejav do kompaktného jazyka.

 

Milan Kozánek je absolventom Katedry tanečnej tvorby VŠMU. Od ukončenia štúdia pôsobí ako tanečný pedagóg, choreograf a odborný poradca.  Vytvoril si vlastný pedagogický prístup a systém po viac ako dvadsiatich rokoch výskumu a pedagogickej práce na inštitúciách ako Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD), Tanz Quartier Wien, Konservatorium Wien University /AT, Northern School of Contemporary Dance v Leeds /UK, TIP - School for Dance, Improvisation and Performance vo Freiburgu /D, University of Calgary /Canada. V roku 1996 založil spolu so Zunou Vesan Kozánkovou Tanečnú spoločnosť Artyci. Pre ňu vytvorili 14 tanečných diel, ktoré prezentovali na Slovensku aj v zahraničí (Nemecko, Rakúsko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Kanada, Thajsko, Čína...). Od roku 2010 rozvíja intenzívnu umeleckú spoluprácu s tvorcami a divadelnými interpretmi, ktorí hľadajú prepojenie medzi fyzickým divadlom, pohybom, textom, hlasom a spevom. Milan bol súčasťou mnohých divadelných výskumných projektov s divadelnými umelcami z umeleckých zoskupení ako Studio Matejka /PL, Teatr Piesn Kozla /PL), Res Ratio Network /GR), Med a prach /SK).

Andrej Kalinka - režisér, hudobný skladateľ, performer. Na začiatku svojho umeleckého pôsobenia sa venoval predovšetkým hudbe, študoval hudobnú kompozíciu a dirigovanie. Ako skladateľ spolupracoval s desiatkami rozličných divadelných a tanečných telies, od činohry cez bábkové divadlo, súčasný tanec, ľudové divadlo až po operu. Okrem hudby sa postupne začal venovať aj písaniu libriet, réžii, tvorbe vizuálnych konceptov a vytváral si tak autentický umelecký jazyk spájajúci výtvarné umenie, divadlo, pohyb a hudbu v dielach na pomedzí performancií, divadelných predstavení, koncertov či inštalácií. Je spoluzakladateľom a vedúcou osobnosťou umeleckého zoskupenia MED A PRACH, s ktorým zrealizoval prevažnú časť svojich diel, medzi inými napríklad Krása a hnus, EU.GENUS, Domov Eros Viera a iné. Za svoju tvorbu získal viacero ocení /napr. Slovensko, Chorvátsko, Thajsko/. Jeho diela sú uvádzané rovnako v divadlách, ako aj v galériách, na koncertných pódiách, v industriálnych alebo sakrálnych priestoroch.

 

 

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia - hlavný partner projektu O umeni tela 2018 Nebojme sa tanca!.

Foto: Eva Rácová

arrow leftarrow right