WorkShoW #31:
Tomáš Janypka a Sabina Bočková - Osobný príbeh tela

07.02.2020 - 09.02.2020 Záhrada - Centrum pre nezávislú kultúru, Banská Bystrica

 

7. február 2020
Song Lines: Expedícia 97/18
performativný akt pre dvoch a viac ludí

 

V hĺbke choreografickej práce spočíva hľadanie odpovedí na otázku, ako traumatický zážitok absencie blízkej osoby môže ovplyvniť naše telo, hoci samotná strata je uložená v ľudskom vnútri a je externe neviditeľná.

S týmto predstavením sa môžete bezpečne vydať na vlastnú expedíciu do osobného vnútorného priestoru a priblížiť sa podstate tejto skúsenosti počas pokojne plynúceho toku slov a vedomého pohybu dvoch tiel, v ktorých sa zrkadlí osobná a kolektívna pamäť. Poetiku jazyka tohto diela výrazne podporujú piesne Boba Dylana, KD LANG a Nicka Cavea.​​​​​​​

 

Koncept: Tomáš Janypka
Autor/Performer: Sabina Bočková, Tomáš Janypka (SK/CZ)
Svetelný design, koncepcia kostýmov: Michal Hor Horáček (CZ)
Dramaturgická spolupráca: Marie Gourdain (FR)
Choreografická spolupráca: Matthew Rogers (US)
Hudobná konzultácia: Elia Moretti (IT)
Výroba kostýmov: Eva Judová

Produkcia: SKOK o.z. a ZDRUHESTRANY z.s.
Koprodukcia: Studio ALTA, Stanica Žilina-Záriečie

Projekt vznikol v spolupráci s: Záhrada CNK, Divadlo Pôtoň, Župný dom Púchov a Podivný Barón, Bazaar Festival Praha, Litomyšl ZUŠ, SE.S.TA – centrum choreografického rozvoje, Plzeň – Moving Station, Rezi.dance Komařice a Malovice Švestkový dvůr.

Poďakovanie: Dominique Boivin

 

 

8. - 9. februrár 2020
Tomáš Janypka, Sabina BočkováOsobný príbeh tela

 

Workshop skúmal princípy tvorby - osobnú skúsenosť, perfomativitu a emocionálnu silu. Zameriaval sa na dve hlavné línie vychádzajúce z osobnej skúsenosti performera-tanečníka-tvorcu.

Prvou líniou bolo zaoberanie sa bytím na javisku. Pomocou rôzných zadaní, hier a prácou s piesňami sme prehlbovali perfomativnú skúsenosť - prezéntnosť.
Druhou línou bol vzťah príbehu (slova) a pohybu. Zaoberanie sa pamäťou tela - prítomnosťou našich príbehov a ich emocionalitou, ktorá môže vychádzať ako z materiálu diela, tak aj zo stavu samotného performera. Obe línie sa vzájomne spájali a dopĺňali, používané nástroje nás doviedli až do pojatia seba ako imaginatívneho" priestoru.

Súčasťou víkendu boli ranné rozcvičky, workout a rôzne pohybové hry.

 

8. február 2020
Elia Moretti: While Future Belongs to Ghost
koncert

 

Elia Moretti je členom výkonného výboru divadelného súboru Continuo. Venuje sa výskumu a pedagogickej činnosti v oblasti javiskovej a etnickej hudby. V roku 2014 ukončil štúdium na Konzervatóriu v Piacenze. Je držiteľom bakalárskeho diplomu z hry na perkusie, ktorý získal za prácu o aranžovaní arménskeho folklóru, najmä kompozícií Paula Motiana majstrami Umbertom Petrinom and Stefanom Bagnolim. Moretti taktiež získal diplomy z politológie a rozvojovej spolupráce na univerzite v Pavii. V roku 2016 odštartoval nový výskumný a antropologický projekt v rumunskej Transylvánii. Rok predtým pracoval na projekte skúmajúcom etnickú hudbu pod názvom „Imaginárny folklór na Južnej Morave: Ekologický prístup“, ktorý financovalo Ministerstvo kultúry Českej republiky.

Koncert nachádza motiváciu v skúmaní ľudskej sebareflexie a pamäti so snahou rozpamätať sa na niečo, čo sme nikdy neprežili. Je predstavením spomienok, ktoré vnímam ako paralelu k Derridovmu konceptu „hauntológie“. Náš vzťah k pamäti a reprezentácii našej individuálnej a kolektívnej minulosti sa zmenil. Pamäť by mohla byť tou minulosťou, ktorá nikdy nenadobudla tvar súčasnosti.

Vibrafón a objekty: Elia Moretti

 

 

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia - hlavný partner projektu O umeni tela 2020.

Foto: Katarína Baranyai

arrow leftarrow right