24.04.2023 - 30.04.2023 Divadlo Pôtoň, Bátovce
Keď sa dotýkame je týždňový workshop - laboratórium, v ktorom zameriame pozornosť na skúmanie dotyku a jeho filozofie v somatických/hands on prístupoch. Priblížime si jeho protokoly, techniky, metódy a tiež to, ako tieto poznatky môžeme destilovať do tvorivých procesov a umeleckých diel.
Zámerom workshopu je viesť dialóg s tanečnými praktikami lektorov, ktorí pôsobia aj ako tvorcovia/performeri ale aj ako somatickí praktici/terapeuti. Aká je špecifickosť “ich” dotyku?
Zaujíma nás, ako sa tvorí v prípade, že sa tieto dva prístupy (terapeutický a umelecký) prelínajú.
Tematickým východiskom pre toto laboratórium bol osobná zvedavosť Zden Brungot Svítekovej (bádateľka, či filozofka v pohybe ako o nej niekto hovorí, performerka). Vo svojej práci sa zaujíma o vnímanie, percepciu, fenomén dotyku a využívanie somatických prístupov v kontexte tanečného umenia a performance.
Spoločne sme zvedaví na odpovede vyplývajúce z týchto dvoch spôsobov použitia dotyku, na ich expresívny potenciál, ako aj na opätovné stvárnenie/vtelenie toho, čo v tele/ách, medzi telami objavíme.
Workshop voľne vychádza a je jednou z tvárí projektu AS WE TOUCH - In Forming and Re Forming the Body (podporené programom “Kone Foundation’s Saari Residence for artists and researchers” a Fondom na podporu umenia).
Lektori: Malcolm Manning, Peter Krč a Zden Brungot Svíteková
Harmonogram:
24. 4. príchod, 16:00 - 20:00 warm up
25. - 29. 4. harmonogram po vzájomnej dohode skupiny
29. 4. uzavretie workshopu
30. 4. odchod
Účastnícky poplatok:
180€ /dospelí
150€ /študenti, nezamestnaní, iné znevýhodnené skupiny
Kapacita: 15 účastníkov
Možnosť ubytovania priamo v divadle (vlastná karimatka a spacák).
Kontakt: sashisko@gmail.com, 0907 313 909
O lektoroch:
Malcolm Manning
V súčasnosti sa nazýva výskumníkom somatického pohybu, pedagógom a umelcom. Takmer 30 rokov vedome pracuje s pohybom. Študoval pantomímu a fyzické divadlo, zaujíma sa o súčasný tanec a somatické disciplíny, výskum a improvizáciu ako spôsob predstavenia. Podieľal sa na rozvoji jednoročného programu Education In Dance And Somatics na ISLO v Joensuu, kde doteraz pôsobí ako pedagóg. V rokoch 2008 - 2012 pôsobil ako docent na čiastočný úväzok na katedre tanca na Fínskej divadelnej akadémii (TEAK). Od polovice roka 2015 pravidelne vyučuje na katedre súčasného tanca na The Danish National School Of Performing Arts v Kodani.
Mimo oblasti scénických umení viedol praktickú zložku celoročného somatického seminára pre katedru filozofie na Helsinskej univerzite, prispel do kurzu Situation Lab na Akadémii výtvarných umení vo Fínsku a somatické prístupy k embodimentu vyučoval na rôznych konferenciách a školeniach pre profesijné združenia psychoterapeutov a psychológov.
Malcolm Manning sa venuje nasledovnej praxi: Feldenkraisova metóda, Body And Earth, autentický pohyb, zážitková anatómia, pohybová a tanečná improvizácia, technika uvoľnenia, Qi Gong, pohybové Shiatsu, rozvojový pohyb, kontaktná improvizácia, práca Elsy Gindlerovej, Body-Mind-Centering.
Viac informácií
Peter Krč
Ako 11 ročný začal trénovať karate. Venoval sa súťažnému zápasu - kumite. Kariéru reprezentanta ukončil v armádnom športovom klube DUKLA Banská Bystrica. Neskôr začal študovať, praktizovať a učiť Tai Chi. Obe bojové umenia sú pre neho spôsobom, ako pochopiť hlbší význam pohybu, spôsob, ako dosiahnuť najlepšie využitie ľudského tela vedeného mysľou a duchom. V súčasnosti sa venuje tradičnému štýlu okinavského Goju-Ryu karate, pravidelne navštevuje svojich učiteľov v Japonsku a dosiahol technický stupeň 5. Dan. V Banskej Bystrici vedie karate klub. Je spoluzakladateľom organizácie tradičného karate SSTKK. V roku 1994 popri Karate začal pravidelne cvičiť Tai Chi a od roku 1998 vedie skupinu Tai Chi. Intenzívne spolupracuje aj s tanečníkmi, pre ktorých vedie medzinárodné semináre, príležitostne vyučuje na akadémií SEAD v Salzburgu, kde približuje skúsenosti z bojových umení.
Zden Brungot Svíteková
Žije ako tanečná a pohybová umelkyňa. Absolvovala Hudobnú a tanečnú fakultu Vysokej školy múzických umení v Bratislave. V štúdiu pokračovala vo Francúzsku (choreografický výskum a tvorba), v USA (performerský tréning) a v Nórsku (program kreatívnych partnerstiev). Od roku 2015 sa venuje aj facilitácii procesov a upwordingu.
Prostredníctvom angažmán, spoluprác, rezidencií a štipendií pôsobí medzinárodne v Európe a zámorí ako free-lancer; tanečnica, performerka,spolupracujúca umelkyňa a autorka. Zaujíma sa o výskum, fascinuje ju poznanie, ktoré vzniká v oblasti tanca. Jedným z hlavných záujmov v jej umeleckom prístupe je vytvárať a kultivovať priestor pre osobné, stelesnené vyjadrenie jednotlivcov, ako aj kolaboratívne prostredie v rámci kolektívov. Jej tvorbu vyživujú somatické prístupy, záujem o prírodné a humanitné vedy (geológia, fyzika, psychológia, jazyk a komunikácia a i.) a vždy, s najväčšou zvedavosťou a rešpektom, stretnutia s rôznymi bytosťami, kultúrami a krajinami.
Zden je spoluzakladateľkou a umelecky spolu-vedie umelecké združenie Ostružina, ktoré sa zameriava na súčasný tanec a pohybovú tvorbu pre divákov naprieč vekom. Tvorbu Ostružiny charakterizuje interdisciplinarita, otvorenosť inovatívnym prístupom, nové formáty a záujem o prezentáciu diel v netradičných priestoroch.
Spolupracuje tiež s Centrom pre choreografický rozvoj SE.S.TA a Tanec Praha, pre ktoré vedie projekty a aktivity v kontexte kreatívneho vzdelávania a procesu umeleckej tvorby.
Viac informácií
www.ostruzina.eu
Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.